St. Petersbur - Irkutsk

Op 9 september zijn we dan eindelijk vanaf schiphol naar St.Petersburg gevlogen. Nadat het inchecken was gebeurt zijn we nog met z'n elven een afscheidskoffie gaan drinken. En toen kon het echt beginnen. En het begon goed. Op de achterste rij in het vliegtuig is namelijk geen pretje. Gelukkig was het maar twee uur en 20 minuten vliegen. Eenmaal in St.Petersburg gebeurde waarvoor we al gewaarschuwd waren. Achteraan sluiten in een zeer lange rij mensen om je paspoort en visum te laten controleren. Dit kostte ons ongveer een uur(lang leve de bureaucratie). Vervolgens tasssen zoeken en een papiertje invullen. Als je niets hebt aan te geven moet je wel het
papiertje invullen maar er naar kijken, ho maar. Dat zal wel gebeuren als we Rusland weer uitgaan. Toen eindelijk naar het hotel. Een zeer groot hotel. Iedere verdieping heeft zijn eigen dame die alles voor je regeld. Het hotel was inclusief warm eten dus dat was weer een meevaller. Het was niet veel maar brood, een stukje vlees en een hap groente kon er nog net af.

St. Petersburg

St.Petersburg is een oude statige stad met een goed metrostelsel. Je koopt voor 5 roebel een muntje en gaat vervolgens met de grote stroom mensen mee naar beneden. Eenmaal beneden kun je alle kanten op en zolang je niet boven de grond komt kun je in de metro blijven zitten. Het is dan ook de moeite waard aangezien er zeer mooie metrostations zijn (dit was ook het geval in Moskou). Eentje heeft zelf kroonluchters en de palen zijn versiert met glas.Als je in St.Petersburg bent moet je zeker naar het Hermitage. Vanaf het moment dat je er binnenstapt, stap je in een andere wereld. Het Hermitage is ooit gebouwd voor Elisabeth I. In die stijl vindt je het ook nu nog terug. Grote hallen en een fantastisch trapportaal zijn er onderandere nog terug te vinden. Eigenlijk is het met geen pen te beschrijven en moet je er zelf heen gaan om te kijken hoe indrukwekkend het is. Enkele zalen zijn zeer mooi beschilderd en je vindt er de mooiste schilderijen. Verder zijn we nog bij het Peter and Paul fort geweest. Het was ooit een groot fort maar het is nu een museum. Hierna zijn we doorgelopen naar de "Aurora". Dit schip heeft ooit het "startschot" gegeven voor de oktoberrevolutie en diende toendertijd als opleidingsschip voor de marine. Tegenwoordig is het een museum. Eigenlijk hebben wij veel gelopen in de stad. Al de grote gebouwen en mooie parken lenen zich daar ook voor. Het leuke is dat Russische touristen zelfs aan ons de weg vroegen. Als je ze dan probeerd duidelijk te maken dat je geen Russisch spreekt dan kijken ze je nog verbaasd aan ook. Maar ja ik kan er ook niets aan doen dat ik geen Russisch spreek.Een andere leuk fenomeen zijn de openbare toiletten. Overal wordt geschreven dat je er niet naar toe moet gaan aangezien ze zeer vies zijn. Maar als je moet, dan moet je en dan zoek je toch zo'n toilet op. Dit zijn van die toiletten die bij ons in de bouw worden gebruikt. Hier zit dan een vrouwtje naast waar je 5 roebel aan moet betalen. Vervolgens krijg je een kaartje en mag je de wc binnen. Al met al was deze wc best schoon. Later kwamen we dit ook in andere steden in Rusland tegen.Van St.Petersburg naar Moskou zijn we met de nachttrein gegaan. Wij konden geen tickets bij elkaar in de coupe krijgen dus heeft Bart heerlijk met drie Russische dames geslapen en Klaske een beetje met drie Russische snurkende mannen.

Moskou

Vanmorgen zijn we aangekomen na een niet al te geweldige nacht, maar ja het zal niet de laatste slecht geslapen nacht zijn. We hebben geslapen in het oude olympische hotel van 1980. Echt kolosaal en het komplex beslaat dan ook ongeveer 4 blokken beton. Vandaag zijn we direct doorgegaan naar het Kremlin aangezien het morgen dicht is. Als je aan het Kremlin denk dan denk je aan pracht en praal, mooie gebouwen enz. (wij tenminste). Nou dat viel wel een beetje tegen. Je betaald 200 roebel (f 16,=) en eigenlijk kan je niet zoveel zien. Het kathedralenplein met de vele kathedralen en het Ivan-plein met de tsarenklok en een relikwie van het tsarenkanon. Voor de andere bezienswaardigheden zoals de wapenzaal moesten we weer extra betalen. Het klinkt misschien negatief maar met zo'n gevoel stonden wij wel weer buiten. Eigenlijk hoort een bezoek er gewoon wel bij als je in Moskou bent.Ook hebben we een bezoek gebracht aan het mausoleum van Lenin. De entree is gratis maar je mag je camera en tas niet mee naar binnen nemen en deze moet je dus wel ergens afgeven. Op zich stelt het mausoleum niet zoveel voor maar de sfeer die binnenhangt is wel zeer bijzonder. Er hangt een beetje een misterieuse sfeer van binnen en dan het lichaam van Lenin wat net echt lijkt. Verder is het Rode Plein natuurlijk een trekpleister. Het plein ligt voor het mauseleum en is best groot. Aan de overkant heb je het Goem. Dit is een zeer groot warenhuis waar voorheen alleen de allerrijksten en de wersterse mensen konden kopen. Tegenwoordig is het een warenhuis met allerlei kleine winkeltjes van de duurste westerse merken. Dus eigenlijk nog steeds veel te duur voor het inkomen van een gemiddelde Rus.De laatste dag voordat we de trein in zijn gegaan hebben we een beetje vakantie gehouden. Uitslapen en vervolgens naar Arbat. Arbat is een oude winkelpromonade met allemaal laagbouw. Zeer gezellig en zeer geschikt om een terrasje te pakken. Hier hebben we ook een echt Russisch ontbijt genuttigd. Eerst langs een etalage met allerlei lekkere broodjes. Vervolgens afrekenen en dan staand eten. Verder zijn we door de Arbat geslenterd met zijn kleine winkeltjes en souvenierswinkeltjes en hebben we op het Rode Plein mensen gekeken. 's Avonds zijn we met de trein richting Irkutsk gegaan.

De trein

Je hoort zoveel verhalen over de Transmongolie Express. Over het leven in de trein en op de perrons. Nou het klopt redelijk. In Moskou stappen vele mensen in, Russen, Mongolen en natuurlijk de vele touristen. De Mongolen nemen zoveel mogelijk kleding mee voor de handel. Ze komen echt met balen naar binnen. Vooraan staat dan iemand de balen te meten en te kijken of alles er wel inpast. Onderweg verkopen ze deze kleding dan hangend uit het raam of op het perron. Wij hadden ook enkele Mongolen in ons treinstel. Echt een zeer grappig gezicht hoe ze de handel drijven. Onderweg op de perrons staan ook vele russen te wachten op de trein en kopen dan van alles van de Mongolen. In enkele seconden ontstaat er een ware markt op de perrons echt waanzinnig. De russen staan vaak met etenswaren. Je kunt onderweg dus genoeg zien en eten. Maar ook het uitzicht is verbazingwekkend. In Rusland zie je veel berkenbossen maar hoe meer je richting Siberie gaat hoe leger het landschap wordt en hoe meer heuvels/bergen er komen.Wij hadden een treinstel met bijna alleen maar Nederlanders en Belgen en een paar Mongolen. Iedereen stond dan ook vaak in de gang terwijl bij andere treinstellen de deuren van de coupes vaak gesloten waren. Aan de ene kant jammer dat je niet tussen de Russen en Mongolen zit maar zo met al die Nederlanders en Belgen was het ook gezellig.Het eten in de restauratiewagen is redelijk. Verwacht geen culinaire hoogstandjes maar een redelijk maal was er wel te halen. Dit hebben wij dan ook een keer gedaan. De rest van de dagen hebben wij ons eten op het perron geregeld. Een leuke dagelijkse bezigheid.Nu vraag je, je misschien af wat doe je nou zo'n hele dag. Eigenlijk niet zo veel. Je zit met z'n vieren in een coupe dus er zijn ook vier bedden. Twee boven en twee onder. Het onderste bed rol je overdag op zodat dit als bank kan dienen en je overdag tenminste normaal kan zitten. Overdag kijk je voornamelijk uit het raam naar het mooie uitzicht verder lees je een beetje en eten is ook niet onbelangrijk. Tussendoor kijk je uit naar de langere stops aangezien je dan uit het treinstel op het perron kan. 's Avonds is het vooral bier en vodka drinken.Het is wel zeer handig dat er altijd warm water aanwezig is in het treinstel zodat je altijd soup, noodles, koffie en thee kan maken. Het sanitair is alleen wat primitief. Een toilet en een wasbak met stromend koud water. Hier kun je, je een beetje opfrissen.De laatste avond hebben we bij de mongolen in de coupe gezeten. Na wat Nederlandse liederen kwamen de Mongolen ook los en zongen ook zij enkele mongoolse liedjes. Het was een echte gezellige avond. Alle verhalen die je hoort over het ontstaan van een klein dorp in de trein kloppen echt! Irkutsk Na aankomst in Irkutsk was ongeveer het eerste wat we deden een flinke douche nemen in het hotel. Wat kan een douche toch lekker zijn na een aantal dagen in de trein. Irkutsk is het economisch en cultureel centrum van Siberie. Bij Siberie denk je vaak aan een koude, kale vlakte, dat viel ons 100% mee. Wij zitten hier nu half september en het is fantastisch weer. De zon schijnt en het is ongeveer 15 graden.De tweede dag is Irkutsk hadden we een excursie programma naar het Baikal meer en een openlucht museum met een gids en een chauffeur. Wat een luxe.Het Baikal meer was echt fantastisch. Je hoort vaak mensen klagen dat ze de overkant niet kunnen zien maar wij hadden echt fantastisch zicht. Het was ongeloofelijk helder. Dus voor alle mensen die de overkant niet hebben gezien, er staan bergen met sneeuwtoppen.We hebben ongeveer een uur gewandeld en zijn ook nog naar een uitzichtpunt gewandeld waar vandaan je een zeer mooi uitzicht had over het meer. Vervolgens hebben we heerlijk gelunched. Volgens de gids hebben we iets typisch van deze streek gegeten. Een of andere salade met een visgerecht. Het was in ieder geval heerlijk. Als laatste zijn we nog naar het openlucht museum geweest. Hier staan allemaal oude 17e en 18e eeuwse houten huizen. De bouwconstructie van toen wordt ook nu nog wel toegepast.Toen we eenmaal terug waren in het hotel hebben we gedaan wat de gemiddelde Rus tussen de 14 en 80 jaar iedere dag doet, een biertje pakken en ergens lekker in de zon gaan zitten genieten. Wat is vakantie houden toch een zware opgave..........

Vanavond gaan we met de trein verder naar Ulan Bator.Tot horens