Malaysie

Vanaf Yangoon, Burma zijn we naar Chaing Mai, Thailand gevlogen. Na enkele uren vertraging en een niet echt lekkere gratis maaltijd kwamen we om ongeveer 18.00 uur aan op het vliegveld in Chaing Mai. Vanaf het vliegveld zijn we direct doorgegaan naar het busstation van Chaing Mai. We wilden namelijk direct door naar Bangkok. Eerst een ticket naar Bangkok geregeld en toen eindelijk na vier weken weer even de mail checken. Echt lekker om van iedereen weer wat te horen.

In Bangkok zijn we maar een dag gebleven. Eigenlijk alleen maar om de Lonely Planet van Australie te kopen aangezien die hier heel goedkoop zijn. En natuurlijk om alle souveniers te versturen die we hebben gekocht in Burma.Vanaf Bankok hebben we de bus naar Hat Yai genomen. Het was wel een beetje vreemd. Normaal gesproken krijg je allerlei bloederige vechtfilms in de bus te zien. Maar deze keer kregen we een soort voorlichtingsfilm te zien over het werk van een verpleegkundige. Op zich niet zo'n probleem maar ze lieten ook nog een hele bevalling zien e.d. Niet echt iets voor de bus lijkt mij.

Eenmaal in Hat Yai hebben we een bus naar Penang genomen. Wij dachten dat de bus ons helemaal naar het eiland zou brengen en met de trein kon je maar tot Butterworth. Dus dat leek ons wel makkelijk.Het eerste wat ons een beetje tegenviel was dat we met een minibus gingen. Gelukkig konden we helemaal voorin ztten. Het tweede vreemde was dat we bij de Thaise grens ineens aan de chauffeur geld moesten gaan betalen. Toen we vroegen waarvoor dat was zei hij dat we moesten betalen om het land uit te komen. Wij hebben nog nooit betaald om een land uit te komen alleen luchthavenbelansting. Dus hebben wij gewijgerd om te betalen. Met het gevolg dat wij zelf naar de douane beamte moesten lopen om onze paspoorten af te geven. Voor ons was dit geen probleem, en je raad het al wij hoefden niets te betalen.Volgens ons heeft hij gewoon een deel van het geld in zijn eigen zak gestoken.Toen we eenmaal in Butterworth aankwamen bracht de chauffeur on niet eens naar de overkant (Penang). Nee, we moesten ons zelf maar redden. Wel lekker makkelijk als je nog geen Malasisch geld hebt. Gelukkig konden we op het naburige treinstation onze Thaise bath omwisselen. Toen konden we eindelijk met de veerboot naar Penang.

Georgetown

Georgetown is eigenlijk het centrum van Penang. Het is een redelijke stad met nog een oud fort, een mooie moskee en enkele chinese en indische tempels.

Op Penang heb je ook nog Penang Hill. Een heuvel waar je met een treintje naar boven gaat. Hier vandaan heb je een zeer mooi uitzicht over Georgetown. De stad zelf is een klein stadje wat je in een dag wel bekeken hebt. Wij zijn vanaf Georgetown naar Kuala Lumpur gegaan.

Kuala Lumpur

Kuala Lumpur is vooral de stad van de twintower. Hij valt al op als je aankomt en je ziet ze bijna overal als je door de stad loopt. Natuurlijk zijn ook wij op de skywalk geweest. De torens zijn 421 meter hoog maar zo hoog mag je als bezoeker niet komen. Je komt maar op ongeveer 2/3. Maar vanaf die hoogte heb je een fantastisch uitzicht. Achter de twin-towers hebben ze een heel mooi park aangelegd met zwemgelegenheid voor kinderen. Jammer genoeg mochten wij er niet zwemmen.

Ons guesthouse lag valkbij Chinatown. Het voordeel hiervan is dat er altijd wat te doe is. In ieder Chinatown is het namelijk altijd levendig. Hier hadden ze ook een nachtmarkt met weer van alles te koop. Voor de rest hebben we nog een dagje cultuur gedaan.Het treinstation, de nationale moskee zijn beide zeker een bezoekje waard. We wilden ook nog naar het vogelpark gaan. In de folder stond namelijk een redelijke prijs. Toen we eraan kwamen was dze prijs ver vijfvoudigd. Dit vonden we toch wel een beetje te veel. De laatste dag in KL zijn we daarom maar naar de dierentuin gegaan. Dit was echt leuk. We hadden kleine hokken verwacht maar de dieren hadden best veel ruimte. Wat wel vreemd was dat sommige dieren zelfs geen hek of kooi hadden. Een kleine omheining van prikkeldraaad. Zo kon je de drommedarissen bijna aanraken. Ook veel vogels vlogen los door het park. Echt wel een leuke dag.

Taman Negara

Omdat Bart had gelezen dat je in Taman Negara national park een nacht in het regenwoud kon overnachten zijn we vanaf KL hier naar toe gegaan. Voor de heen weg hadden we vervoer via het guesthouse geregeld. De bus zette ons af in Jerantut bij een guesthouse. Hier konden we via NKS travel het vervoer naar de boot, de boot en de accomondatie in het park regelen. Eigenlijk best makkelijk en niet duurder dan alles zelf regelen. Vanaf Jerantut naar Kuala Tahan is drie uur varen met een boot. Kuala Tahan is het plaatsje aan de andere kant van de rivier dan het veel duurdere resort. Om in het resort te zitten is erg duur en in Kuala Tahan hebben ze tenminste nog betaalbare accomondatie. Iedere keer als je naar het park gaat moet je met een bootje naar de overkant. Dit kost bijna niets dus dat is het probleem niet.

De eerste dag heben wij zo'n 10 km door het regenwoud gelopen. Je kunt veel wandelingen onder begeleiding van een gids doen maar ze zijn ook goed zelf te doen. De paden zijn duidelijk met bordjes aangegeven. Eerst zijn we naar de Canopy walk way gelopen. Dit zijn grote hangbruggen tussen de bomen. Om de bomen zijn houten plateau's gemaakt waar vandaan je een geweldig uitzicht hebt. Wij hadden geluk aangezien er overal stond aangeplakt dat de walk pas om 11.00 uur zou openen. Wij waren er al om 9.30 uur en het was gelukkig al open. Er waren nog nauwelijks mensen dus lekker rustig. Achteraf hoorden we van mensen dat ze wel een uur moesten wachten voordat ze erop konden. Over de hangbruggen lopen was wel een beetje eng. Ten eerse loop je ongeveer 20 meter boven de grond en het wibbeld ook nog behoorlijk. Via de hangbruggen zijn we naar een uitkijkpost gelopen. Er naar toe was al behoorlijk zweten maar om aan de andere kant van de heuvel weer naar beneden te lopen was nog veel zwaarder. Het was stijl en overal waren boomwortels en om gevallen bomen waar je over moest klimmen. Maar gelukkig hebben we het gehaald en als beloning hebben we even lekker zitten te pootje baden in de rivier.

Onze derde nacht hebben we niet in het guesthouse maar in een opservatiepost doorgebracht. Dit is een "huisje" ongeveer 10 meter boven de grond waarin 4 stapelbedden staan. In een muur hebben ze een opening gemaakt waar je met z'n achten voor kan zitten. Wij waren 's middags al vroeg naar de post toegelopen. Hierdoor konden we nog lekker van de rust genieten en nog wat dieren zien terwijl het licht was. We hebben nog een aantal zeer kleurrijke vogels gezien en nog enkele apen. Als je echt iets wilt zien moet je minimaal twee dagen lopen voordat je ver genoeg het woud in bent. Er komen hier namelijk veel plaatselijke toeristen. Maar ja zo'n nachtje in het regenwoud was toch wel bijzonder.

Rond 18.00 uur kwamen onze medebewoners naar het huisje. Vier Zweedse meisjes en drie Canadezen. Toen was het gedaan met de rust! Voor zonsondergang zag je erg mooi de kleuren van de jungle veranderen. Allerlie tinten groen. Het geluid van de insecten werd overgenomen door de kikers. Echt een fantastisch geluid om ons heen.

Omdat we de volgende dag naar Melaka door wilden reizen moesten we de 09.00 uur boot halen vanaf Kuala Tahan. De Canadezen wilden deze boot ook halen en vertrokken in het pikke donker. Wij hadden daar niet zoveel zin in en zijn dan ook bij het eerste licht vertrokken. En wij arriveerden nog ruim voor 09.00 uur bij ons guesthouse. We konden ons daar nog even lekker opfrissen en onze tassen pakken en toen naar de boot. Zoals gezegd wilden we vandaag graag naar Melaka. Vanaf Jerantut moesten we eerst naar Temerloh om vandaar een direct bus naar Melaka te nemen. In Temerloh bleek dat alle bussen naar Melaka vol geboekt waren. We konden twee dingen doen. Of een nacht in Temerloh blijven of via Kuala Lumpur naar Melaka gaan. Temerloh stond niet in onze Lonely Planet vermeldt maar gelukkig was er tegenover het busstation een internet cafe. Wij snel wat informatie over Termerloh zoeken maar dit was ook niet echt veel. Dus we zijn toch maar via KL gegaan. Eenmaal in KL kwamen we ook nog op het verkeerde busstation uit. Maar gelukkig kenden we de stad inmiddels een beetje dus de metro naar het goede busstation was snel gevonden. Via een grote omweg arriveerden we uiteindelijk om 21.30 ur in Melaka.

Melaka

Op het busstation kwamen we een jongen tegen die foto's van een guesthouse bij zich had. Het zag er wel leuk uit en dus zijn we maar een kijkje gaan nemen. Een gezellige huiskamer deed ons besluiten om hier maar te blijven.

Melaka is ooit van de Nederlanders geweest. Vooral het stadshuis, de kerk en de begraafplaats herinneren nog aan deze tijd. Het en der in de stad zijn nog wat Nederlandse gebouwen maar je moet wel even zoeken. Naast de Nederlanders hebben ook de Portugezen en de Britten een grote stempel op Melaka gedrukt. In verband met het Chineze nieuwjaar waren op onze eerste dag de musea's gesloten. We hebben daarom maar te voet de stad verkend.

Melaka heeft een groot aantal fietstaxi's. Op zich niet zo bijzonder maar deze mannen hebben er soms hele huiskamers van gemaakt. Versiert met radio, vloerbedekking en andere kleurrijke voorwerpen.

De tweede dag in Melaka hebben we de "river-tour" gedaan. Dit was een drie kwartier durende boottocht over de rivier door het centrum van Melaka. Op zich was de boottocht wel leuk alleen de gids dacht dat hij een beetje gevoel voor humor had (niet dus....).Wat wel grappig was dat er overal "lizzards" (wij weten de Nederlandse naam hiervoor niet) in het water liggen. Maar ook in de tuinen en onder de huizen liggen deze beesten te zonnen. Ik heb nooit geweten dat ze zo dicht bij de mensen leefden.

's Middags hebben we ook alvast de bustickets naar Singapore gekocht. Ook nu bleek alle bussen die direct naar Singapore gingen al weer vol te zitten (leuk dat Chinese nieuwjaar). We wilden niet een extra dag in Melaka blijven en hebben daarom maar een ticket naar Johor Bahru gekocht. Dit ligt op de grens nog net in Malaysie. Van hieruit kun je makkelijk een bus naar
Singapore pakken.

Morgen dus op naar Singapore.