Bali

Denpassar

We hadden nog twee dagen voordat Alletta en Michel op Bali kwamen. In deze twee dagen hadden we ook genoeg te doen. Vliegtickets regelen, mijn tas laten maken enz.

De eerste dag zijn we voornamelijk op zoek gegaan naar een goed hotel voor ons bezoek. We voelden ons net twee reisbegeleiders. Ik denk dat we wel 15 hotels van binnen hebben bekeken en even zoveel kamers. Uiteindelijk hebben we een gevonden die voor ons ook nog betaalbaar was. En natuurlijk moesten we mijn tas laten maken. Een nieuwe rits in het bovenvak. Nadat we de tas weer hadden opgehaald waren we zelf verbaasd over het restultaat. Het ziet er verbasingwekkend goed uit. Ze hadden zelf mijn ondervak deels dichtgenaaid zodat dat er ook weer goed uitzag. De tweede dag zijn we nog op zoek gegaan naar vliegtickets. We willen namelijk van Denpassar naar het zuiden van Sulawesi vliegen en dan vanuit  het noorden weer terug. En eigenlijk direct door naar Darwin Australie.

En dan is het eindelijk 17 maart. Tijd om Alletta en Michel van het vliegveld te halen. Best wel vreemd om die na een half jaar weer eenste zien maar wel erg leuk.

Gelukkig was hun vlucht goed gegaan zonder vertraging. 's Middags hebben we een beetje door de stad gelopen iets gegeten. Eigenlijk waren Alletta en Michel te moe om nog iets te ondernemen dus hebben we maar  niet zo veel gedaan.

De volgende dag hebben we door Denpassar gewandeld. O.a. langs Puputan Square en Pasar Kumbarari (markt). De laatste dag in Denpassar zijn we met  verschillende bemo's (openbaar vervoer minibusjes) naar verschillende tempels in de omgeving van Denpassar geweest.

Eerst zijn we naar Sangeh geweest. Hier vlakbij is een Monkey forestof Bukit Sari. Tussen de bomen staat hier een oude tempel, Pura Bukit Sari.In  het bos eromheen zijn allemaal apen. Wij natuurlijk nootjes kopen omze te  voeren. Maar wij kregen een beetje het idee dat ze koekjes (van de fotograven) lekkerder vonden dan onze nootjes. De apen kwamen trouwens ook op je zitten. In het begin wel een beetje eng maar daarna viel het wel mee  (behalve voor Bart). Je kon wel goed merken dat deze apen aan veel mensen gewent waren.

Daar vandaan zijn we naar Mengwi gegaan. Hier staat een grote tempelvan Pura Taman Ayun. Dit was de belangrijkste tempel tijdens het Mengwi koningkrijk.

Vanuit Mengwi hebben we weer een andere bemo gepakt naar Tanah Lot. Na enkele keren overstappen waren we er eindelijk. Bij Tanah Lot staat een tempel op eeen heuvel in het water. Het schijnt dat je hier een hele mooie  zonsondergang kan zien. Maar aangezien het bewolkt was hebben wij niet op de zonsondergang gewacht. Wat wel jammer was, was dat de tempel gesloten was. Na onze eigen foto's te hebben gemaakt moesten we natuurlijk ook weerop zeer veel familie foto's. Hierna konden we eindelijk weer terug naar Denpassar.

Ubud

De volgende dag zijn we naar Ubud gegaan. We wilden met het openbaarvervoer gaan. Maar toen we bij de bemohalte een goede deal met een chauffeur konden maken hebben we dat maar gedaan. Dit is wel het voordeel als je met z'n  vieren reist.We hadden gehoord dat het in Ubud moeilijk was om betaalbare accomondatie te vinden. Toen wij middenin Ubud met onze bus stopten stonden er al drie mannetjes met foto's te zwaaien. Een van die bungalows leek ons wel waten  dus zijn we daar maar even gaan kijken. Toen de prijs ook nog lager was dan dat wij hadden verwacht waren we snel klaar. Hoe zo, moeilijk goedkope accomondatie te vinden.'s Middags zijn we even door de stad gelopen. Wel een echte touristen plaats met winkeltjes en restaurants maar toch ook wel weer zeer gezellig. In Ubud zijn we gaan wandelen en fietsen. De wandeling was erg leuk. Eerst door de Monkey Forest Sanctung. Een beetje hetzelfde als in Sangeh alleen waren de apen hier wat schuwer en daardoor was het eigenlijk wat leuker. Daarna leidde het pad door de rijstvelden. Echt schitterende velden en zeer groen. Het laatste stukje was door nog wat artistieke dorpjes. Dat was wel leuk om te zien. Met de fiets zijn we naar Gunung Kawi in Tampaksiring geweest. Opzich was de weg goed maar het was ongeveer 1,5 uur bergopwaarts. Niet echt stijl maar toch continue naar boven. Boven waren we dan ook enigzinds moe. Maar de inspanning was toch zeker de moeite waard. Gunung Kawi is een van Bali's oudste en grootste monumenten. Het bestaat uit tien uitgehouwen "tempels" (shrines).

Maar de omgeving was eigenlijk nog mooier. Hoge rijstterassen met palmbomen.Een beetje zoals je veel op van die profesionele plaatjes ziet.De weg terug was echter een makkie. In ongeveer 20 minuten waren we weer beneden. Op de terugweg zijn we ook nog naar de Elephant Cave, Goa Gajah, geweest. Erg leuk om even te zien.

Candikunning

Aangezien we toch met z'n vieren reisden hebben we elke keer maar een auto gecharterd. Dit is niet zoveel duurder dan het openbaarveroer en het is een stuk makkelijker. Zo zijn we ook in de Banau Batan area gekomen. Hier hebben we in Candikunning gezeten. We zijn hier 's morgens aangekomen en we zijn 's middags naar het meer gelopen. Daar staat een tempel in een park aan het meer. In het park waren een aantal familie ceremonies aan de gang. Wel leuk om te bekijken. Hele families in traditionele Balinese kleding. Met parasollen en allerlei offermanden. Het park was eigenlijk zeer mooi aangelegd.

Vanaf Candikunning zijn we naar het noorden gegaan.

Lovina beach

Lovina beach of te wel Kalibukbuk. We werden door onze chauffeur afgezet bij Sartaya Bungalows. We wilden eigenlijk ergens anders heen (zoals wel vaker gebeurd) maar na het te hebben bekeken beviel het ons eigenlijk wel. Grote vrijstaande bungalows in oude Balinese stijl. Erg mooi maar wat vooral ook belangrijk is schoon.

Het strand in Lovina viel een beetje tegen. Het is vulkanisch zwart zand gemengd met wit zand. Hierdoor lijkt het een beetje grijs. Het strandis ook niet overal even schoon. In het hotel waarschuwden ze ons voor opdringerige  verkopers maar dat viel erg mee. Er waren er wel een paar maar die waren niet opdringerig. Je kon gewoon een praatje met ze maken. Het plaatsje zelf is niet zo groot. Enkele souveniers winkeltjes en veel restaurants. In verhoudeing wel een beetje veel voor zo weinig touristen. Wij zijn ook een paar keer in een restaurant gaan zitten waar niemand zat.  Voordat het eten dan kwam duurde het echt veel te lang. Een restaurant presteerde het zelfs om ons 1,5 uur te laten wachten.

Vanuit Lovina hebben we een dolfijnen en snorkeling tour gedaan. Eerst twee uur op dolfijnenjacht en vervolgens nog 1,5 uur snorkelen. De dolfijnenjacht was wel grappig. Maar ook wel een beetje zielig. Er lagen ongeveer 50 boten op de plaats waar ze langs moesten komen. Als iemand dan iets zag vlogen alle boten erop af. Wij hebben wat dolfijnen in de verte gezien maar Alletta en Michel zagen ze langs hun boot zwemmen. Het snorkelen was nog leuker. Ze lieten ons uit de boot op een zeer ondiep stuk met zeer veel koraal en zeer mooie vissen. Soms moest je er voor oppassen dat je niet met je buik over het koraal schuurde. Het was echt adembenemend hoe veel kleuren er waren. Fantastisch. Jammer dat we geen onderwater camera hadden. We hadden er nog wel naar gekeken maar ze waren wel een beetje prijzig dus vandaar.....

De volgende ochtend zouden we vroeg met een bemo in de omgeving van Lovina gaan bekijken. Het was de eerste keer in een half jaar dat wij ons hebben verslapen. Normaal zijn we ruim voor de wekker wakker maar vandaag niet. De wekker lag bij ons in bed en is waarschijnelijk in de lakens verstrikt geraakt waardoor hij een uur heeft stil gestaan.

We zijn dus iets later vertrokken dan geplant, met een bemo naar de tempel bij Banjar. Dit is een buddhistische tempel. Het was wel leuk om te zien. Hier hebben ze ook nog een kleine versie van de Borobudur.Vanaf de tempel zijn we nog naar de hotsprings gelopen. Dit was meereen mooi aangelegd park met verschillende baden met zwavel van verschillende temperaturen. Zeer mooi aangelegd. Wij hebben hier dan ook bijna twee uur in het water gelegen. Ondertussen kwamen er verschillende groepen langs. Deze groepen bleven allemaal niet langer dan een half uur. Het ene moment was het dus erg druk en het volgende was er weer niemand te bekennen.Vanaf de hotsprings zijn we weer naar de hoofdweg gelopen om een bemo richting de Sing Sing waterfall te pakken. Gelukkig kwamen we al eerder een bemo tegen. We konden met deze man richting e waterval meerijden. We werden op de kruising eruit gezet. Het eerste stuk is dan duidelijk. Gewoon de weg volgen. Voor het laatste stuk moesten we een zeer raar pad volgen. Jongens boden ons aan om ons er te brengen maar dit vertrouwden we toch niet helemaal. We zijn dus eerst maar even een stukje omgelopen om  daarna alsnog het pad te nemen. De waterval viel een beetje tegen. Het schijnt dat er ook nog een tweede niveau is maar hier hadden wij niet meer  zoveel zin in. Dus zijn we maar weer terug gegaan.

Kuta

Vanaf Lovina zijn we naar Kuta gegaan. Wat een verschil met de rest van Bali. Hier is het een grote surf/strand scene. Eigenlijk heeft heel Kuta niets met Bali te maken. De prijzen zijn hoger, de mensen zijn agressiever en ga zo maar door. Wij vonden het niet een echte leuke plek. Het is alleen handig als je moet vliegen vanaf Bali. Wij zullen hier dan ook terugkomen  nadat we op Sulawesi zijn geweest.

De volgende dag, na aankomst in Kuta, hebben we Alletta en Michel achtergelaten en zijn wij op het vliegtuig naar Sulawesi gestapt.