Brisbane - Canberra

Voordat we in Lammington NP aankwamen zijn we eerst nog afgeslagen om de natural bridge te gaan bekijeken. Hier was een klein national park rondom een natuurlijke brug met o.a. een kleine loopwalk. Hierna zijn we naar Binna Bura gereden. Dit is een klein plaatsje waar een camping was. De route erheen was erg mooi. Door een bosrijk gebied met zeer slingerende wegen. De camping had een mooie BBQ waar je ook een kampvuur op kon maken. Natuurlijk hebben we dat gedaan.

Eigenlijk is Australie het land van de BBQ's. Je komt ze op iedere camping en perkeerplaats tegen. En iedereen BBQ hier dan ook voor ontbijt, lunch en dinner.

De eerste dag hebben we naast het tent opzetten niet zoveel gedaan. We kwamen om 15.00 uur aan en om 17.00 uur wordt het al aardig donker. De volgende dag zijn we zo'n 14 km gaan lopen. 's Morgens vroeg kwamen we veel Wallabi's (kleine kangaroo soort) tegen. En natuurlijk veel vogels. We kwamen zelfs nog een grote slang tegen. Deze kroop langzaam over het pad. Na voorzichtig wat foto's te hebben gemaakt hebben we rustig gewacht totdat hij weer in de bomen verdween. Zo'n grote hadden wij nog nooit gezien. Het uizicht onderweg was voor de rest ook zeer mooi.

's Avonds op de camping kregen we bezoek van possum's. Deze dieren zijn echt niet bang voor mensen. Ze komen bijna zodicht bij dat ze het eten van je bord stelen. Je moet achter ze aan rennen om ze te verjagen.

Na ons bezoek aan Lamington NP reden we naar Armendale. Dit zeer engels aandoende stadje verbaasde ons. Het was er erg gezellig en je proefde nog de oude Engelse sfeer. Veel mooie victoriaanse gebouwen en natuurlijk de gebruikelijke studenten in uniform. Aanvangelijk wilden we na er een nacht geslapen te hebben direct doorrijden. Maar we besloten toch om nog iets meer van de stad te gaan bekijken. De toerist info had gratis tours maar die waren jammer genoeg al vol. Wel hadden ze de verkorte tocht die je te voet kon doen. Deze hebben we als alternatief maar gelopen.

Onze volgende halte werd Singleton. Eignelijk was dit maar een stop-over om in Sydney te komen. We hebben hier dan eigenlijk ook alleen maar geslapen.

We hadden niet zoveel zin om met de auto door Sydney te rijden. Vandaar dat we onze tent in Windsor hebben neergezet. Dit is een voorstad van Sydney en het lag nog een beetje goed voor onze vervolg reis ook. Vanaf Windsor hebben we de trein naar Sydney genomen.Onze eerste dag in Sydney zijn we veel door de stad gaan lopen. We hebben de gebruikelijke dingen van Sydney bezocht. O.a. ook de gratis tour door het parlementshouse. De tweede dag hadden we een openbaarvervoers dagpas gekocht. Dit houdt in dat je met bus, trein en ferry kan reizen. We hebben oa het aquarium bezocht. Erg spectaculair. Vooral de tunnels waar je onderdoor kan lopen. Hier zitten grote haaien, roggen en andere vissen in.

Gelukkig konden we voor de entree wer onze "nep" isic kaarten gebruiken zodat we weer voor de gereduceerde prijs naar binnen konden.

Kingscross is een van de backpackers gebieden in Sydney. Omdat hier een grote automarkt is wilden wij wel even kijken. In een parkeergarage stonden 10-tallen backpackers hun auto's en busjes te verkopen. De prijzen zijn ongeveer hetzelfde als waar wij onze auto voor hebben gekocht. Alleen hier zijn enkele mensen die er al even staan. Maar hopen dat wij onze auto verkopen. Wij zijn namelijk van plan om hem in Melbourne te verkopen maar we hebben geen weken de tijd. We zien wel.

Vervolgnes zijn we nog met de ferry door Sydney harbour naar Manly gevaren. Hier door konden we de stad nog mooi vanaf het water bekijken. Krijg je toch altijd een andere kijk op zo'n stad.

De camping in Windsor was echt een goede. Hier hadden ze een mooie grote keuken met alles erop en eraan. In deze ruimte hadden ze ook een heerlijke bank met enkele stoelen en een TV. We hebben dan ook lekker met het bord op schoot voor de TV gezeten. Het slapen in de tent was wel erg koud. Ondertussen hebben we al dikke joggingbroeken gekocht om in te slapen. We hebben de lakenhoes al in de slaapzak gedaan maar we krijgen het nog steeds niet echt warm. De tweede nacht stonden we allen op de camping. We hebben dan ook onze slaapspullen gepakt en zijn in de gezamelijke kamer gaan slapen. Het hoort misschien niet maar we hebben heerlijk warm geslapen.

Na Windsor zijn we naar Katoomba vertrokken. Dit is het centrum van de Bleu Mountains. Onderweg begon het al aardig te regenen. We hebben nog wel een stop gemaakt bij de Wentworthfalls maar door de mist konden we jammer genoeg niet zoveel zien. Bij aankomst in Katoomba regende het nog steeds. Hierdoor hebben we besloten om maar twee nachten in een hostel te slapen. Konden we weer even bij slapen na al die koude nachten.Door de regen konden we de erste dag weinig doen. We zijn dan het stadje maar even ingelopen. Hier hebben we nog wel even twee goedkope slaapzakken gekocht. Zo hebben we het iets warmer als we weer in de tent slapen.

Na een heerlijke nacht slapen was het de volgende dag gelukkig droog en helder. We zijn eerst naar het infomratiecentrum gelopen om een leuke wandeling uit te zoeken. Na het combineren van enkele wandleingen konden we een leuk rondje van zo'n 5 uur lopen. We begonnen eerst met zo'n 980 traptreden naar beneden. En vervolgens liepen we door verschillende soorten bossen. We kwamen dan ook veel wallabi's en erg veel mooie vogels tegen. O.a. een pauwachtige, soort papagaaien en kakatoes. Het was echt fantastisch. Het bekendste punt was wel "the three sisters". Dit zijn drie rotspunten naast elkaar. Onderweg ontmoetten we ook nog een Francaise die een groot deel van de tocht met ons is meegelopen. Een ander mooi gebied in de Bleu Mauntains is rond Blackheath. Hier zijn we de volgende dag heen gereden om ook nog wat te lopen. Een hele andere wantdeling dat de dat ervoor. Dit was een pad langs water  maar we moesten het ook regelmatig oversteken dmv springen van de ene steen naar de andere. Dit was erg leuk vooral omdat je, je eigen weg een beetje moest zoeken.

's Middags zijn we doorgereden naar Cowra. Cowra saat vooral bekend van de uitbraak van de Jappaners uit een gevangenkamp tijdens WWII. Net buiten Cowra was in die tijd een POW kamp. Hier zijn op 5 aug 1942 een groot deel van de Japanse gevangenen ontsnapt. Wij zijn naar de resten van het kamp geweeest en naar de tourist info war ze een hologram display hadden over die tijd. Erg leuk om te zien.

Vervolgens zijn we naar Canberra gereden. Het is vanaf Cowra maar 1,5 uur rijden dus dat was niet zo ver. De hoofdstad van Australie heeft niet zoveel te bieden. We moesten eert een parkeerplaats zoeken. Na wat heen en weer gerij was dat eindelijk gelukt. Vervolgens zijn we de stad ingelopen. Het is eigenlijk een groot kantoren complex met een klein centrum. We hebben nog overnacht op een camping bij Canberra. De volgende ochtend lag er zelfs ijs op de tent. Maar gelukkig hebben we het 's nachts nu redelijk warm met broeken, lakenzak en twee slaapzakken. Zo houden we het nog wel even uit.