Lanzhou - Yichang

We zijn vanuit Xi'an om ongeveer 10.30 uur vertrokken met het gevolg dat we om 02.00 uur 's nachts in Lanzhou aankwamen. Gelukkig was er nog een hotel open en waren de prijzen ook nog redelijk.Lanzhou is niet zo heel veel en de meeste reizigers komen hier dan ook alleen maar om verder te reizen met de bus naar Xiahe. Wij hebben 's morgens nog even lekker uitgeslapen en gedurende de dag een beetje door Lanzhou heen gelopen. De volgende dag zijn we vroeg naar het busstation gegaan om naar Xiahe te gaan.

Op het busstation ging het weer als vanouds. Veel zeurende mensen met een busje maar wij hadden al gelezen dat die niet altijd betrouwbaar zijn dus hebben we onze tickets maar netjes bij het loket gekocht. Moesten we ook nog een verzekering kopen. Dit stelde echt niets voor, maar er schijnt ooit een Jappanner een dodelijk ongeluk te hebben gehad en zijn ouders hebben toen een rechtzaak aangespannen. De overheid is hier een beetje bang van geworden dus vandaar dat wij nu een verzekering moesten kopen. Stond er op het papier dat het Y30 kost maar nee hoor, iedereen moest weer Y40 betalen. Later hoorden we dat in andere plaatsen de verzekering maar Y30 had gekost. Toen moesten we nog een bus kaartje kopen. In de LonelyPlanet stond Y19 en we hadden al rekeging gehouden met een kleine verhoging maar wij moesten wel even Y44 neertellen (afzetters).We hadden gelukkig wel de express bus en binnen 6 uur waren we in Xiahe. In de bus hebben we een Nederlandse jongen (Ted) ontmoet en gedrieeend zijn we toen naar het hotel (Tara hotel) getogen.Het is hier echt relaxed. Veel backpackers, een ruimte waar je met z'n allen lekker kan zitten en zeer goede restaurants op kruip afstand met goedkoop bier.

Wat ons wel opviel was dat er zeer veel Nederlanders zaten. Er zijn trouwens toch veel Nederlanders onderweg. (zitten er nog wel een paar in Nederland zelf??).

Xiahe is bekend om zijn Tibetaans klooster en je kan er fantastisch wandelen en een beetje fietsen. 's Middags hebben we de pelgrims route gelopen, dit is een rondje van 3 km om het klooster. We liepen eerst de verkeerde kant om maar werden er door twee chinezen op gewezen dat het ongeluk bracht dus toen zijn we maar de andere kant om gelopen.'s Avonds hebben we heerlijk met een aantal mensen gegeten. En onze eerste keer dat we echt lekker hebben zitten natafelen met een biertje. Dit kost hier ook niets maar Y2,5 dat is nog geen gulden voor een grote fles bier. Het was alleen een beetje vervelend dat het restaurant geen toilet had en wij dus steeds naar het hotel moesten lopen om naar de toilet te gaan.De volgende dag wilden we het klooster bezichtigen. Nadat we eindelijk het ticketoffice hadden gevonden (best moeilijk met al die kleine straatjes) bleek dat de monik die goed (lees redelijk) engels sprak een examen had en hij was dus pas om 15.00 uur beschikbaar. Aangezien je alleen onder begeleiding door het klooster mocht zijn we eerst maar gaan fietsen met zijn drieeen (incl. Ted). We zijn naar het 14 km verderop gelegen Sangke gefietst. Het was wel een leuke fiestocht door de graslanden. Onderweg zijn we ook nog een aantal Yaks tegengekomen.'s Middags zijn we dan eindelijk in het Labrang Monestry geweest. Dit is een
van de grootste Tibetaanse kloosters buiten Tibet. De monik legde van alles uit over het Tibetaanse boedhisme. Het meest aparte was dat ze ieder Tibetaans nieuwjaar een soort beeld maakten van yakboter. Ook hadden ze kaarsen van yakboter die ze gebruikten bij de offeringen.'s Avonds weer heerlijk gegeten met een heel stel Nederlanders. Gewoon een kwestie van verschillende gerechten (onder andere yakvlees, zeer smakelijk) bestellen en de rekening delen. Het is zeker de moeite waard om hier een paar dagen te zitten. Wij hebben niet zo veel gewandeld maar andere mensen wel en het schijnt heel leuk te zijn. Je moet hier alleen niet in de winter zitten aangezien het dan behoorlijk koud kan zijn. Bij ons vroor het 's nachts al een beetje.Wij zijn de derde dag al weer vroeg vertrokken naar Lanzhou om daar de trein naar Chengdu te pakken.

Chengdu

Het was weer een lange treinreis. Gelukkig had ik in Xiahe mijn leesboek al geruild met een ander Nederlands boek. Eenmaal in Chendu hebben we de bus gepakt naar Sam Backpackers Guesthouse2. Deze ligt midden in de stad en zo is alles een goed bereikbaar.Chengdu staat bekend om het pandareservaat en de vele theehuizen. Wij zijn dan ook naar The God of Wisdom Temple gegaan om de lekkere thee te proeven. Je krijgt dan een kop en daar betaal je voor. Een mannetje loopt met een ketel met heet water en vult je glas steeds bij. Wij zijn hier ook begonnen met een rare gewoonte van vele Chinezen. Het eten van zonnebloempitten. Een zeer leuke bezigheid als je toch niets anders te doen hebt.Het was wel grappig, we liepen door het park en daar kwamen we een oude man tegen die zeer goed engels sprak. Hier hebben we dan ook gezellig mee zitten kletsen. Wat ons wel opvalt is dat alle Chinezen die met ons spreken steeds vragen wat wij van Mao vinden en van het nieuwe China. Best moeilijk om iedere keer weer een redelijk antwoordt te geven.We hebben ook nog een Duits meisje ontmoet en daar hebben we heerlijk mee zitten thee drinken. Daarna zijn we ook nog wat gaan eten met z'n drieeen. Een soort hotpot. Dit is een bak met vet, je zoekt dan zelf prikkers uit met iets van groente of vlees en deze worden in het vet gebakken. Daarna worden ze gekruid en kun je ze eten. Heerlijk.'s Avonds ben ik (Klaske) nog naar de kapper geweest. Nou ik weet niet waar zij hun opleiding hebben gehad maar ik werd in een stoel geploft en er werd meteen begonnen met knippen terwijl er nog wat gel in mijn haar zat. Normaal zou je het dan nat maken en dan kun je in ieder geval zien hoe lang het is enzo. maar nee hoor hier niet. Mijn haar was dan ook echt scheef geknipt, dus ik weer terug. Toen hebben ze het nog wel een beetje bij geknipt maar om nou te zeggen dat het recht geknipt is, nou nee. Maar ja, het is niet anders.

Een anderen grote bezienswaardigheid is het pandareservaat. Je kunt hierheen gaan met een tour maar het is ook goed te fietsen. Wij hebben het op de fiets gedaan. Het was de eerste keer dat wij in de stad fiesten. Nou dat hebben we geweten. De Chinezen proberen volgens mij gewoon te botsen. Ze kijken absoluut niet op of om en zien alleen dingen die voor zich gebeuren. Ik had dan ook een leuke botsing omdat iemand plotseling voor mij bleef staan. Maar gelukkig niets kapot.De panda's waren echt geweldig. Wij waren er net op het moment dat ze gevoerd werden en daardoor waren ze nog een beetje actief. Het schijnt namelijk dat ze daarna gaan slapen en voorlopig niet meer wakker worden. Je kunt hier echt wel een halve dag rondsjouwen.

De volgende dag (16/10) zijn we naar Leshan gegaan. Leshan is bekend van zijn grote zittende boedha (in Nederland gebruikt voor de libertel reclame).Binnen drie uur waren we in Leshan. Het hotel dat wij hadden uitgezocht was dicht en bestond niet meer. De taxichauffeur probeerde dat ons al duidelijk te maken maar wij snapten haar niet helemaal dus zijn we eerst naar dat hotel gereden en vervolgens naar een ander dat nog wel open was.'s Middags zijn we direct naar de boedha gegaan. Zeer indrukwekkend. Het is echt enorm groot (71m). De boedha is uitgehouwen uit de berg en je moet enkele traptreden naar beneden om het goed te kunnen zien. Het park er omheen is wel aardig. Het is veel trappen lopen en er zijn nog een aantal pagodes en andere kleinere tempels te zien.De volgende ochtend zijn we al weer met de bus naar Chongqing gegaan om hier op de boot te stappen over de Yangzi rivier. Dit lijkt ons vooral leuk om de cliffen en de dam die ze aan het bouwen zijn.

Yangzi rivier

We hebben derde klas tickets gekocht. Dit houdt in dat je met z'n zessen in een hok slaapt met een TV en een wastafel. De douche is een gezamelijk douche hok met vier douches en de toiletten zijn echt openbaar. Het was nog wel gescheiden mannen en vrouwen maar verder was het een open goot waarin je, je behoefte moet doen. Je wacht dan echt wel even totdat je het niet meer langer kan ophouden.We zijn dezelfde dag als aankomst nog om 19.00 uur op de boot gestapt. Als je een excursie programma had geboekt was het een zware tocht. De volgende dag om 05.00 uur moest je er al weer uit en niet te vergeten dat je diezelfde avond tussen 23.00 en 02.00 uur nog een excursie had. Zo ging het eigenlijk de hele twee dagen door. Wij hadden geen excursie programma en hebben dus echt vakantie gehad. Het enige nadeel was dat het weer niet echt
meezat. De cliffen waren best mooi maar het miezerde best wel dus een beetje moeilijk te zien. De dam was best mooi maar we kwamen er bij donker langs dus wel jammer. Al met al zat het weer niet echt mee maar het was toch wel een leuke trip om te doen.Het nadeel van de boot was ook dat er weinig zitgelegenheid was. Boven op het dek waren geen stoelen en ze hadden wel een recreatiezaal maar deze werd bezet gehouden door mensen die onderweg waren ingestapt en een goedkoop
ticket hadden. Deze mensen sliepen hier namelijk. De boot was eigenlijk een touristenboot maar werd tevens gebruikt als passagiersboot.Het is eigenlijk wel een vreemd idee dat je door een gebied vaart dat er over drie jaar heel anders uitziet. Dan is de dam klaar en staat het gebied geheel onder water. Alle dorpen en steden zijn er dan niet meer en ongeveer 3miljoen mensen zijn verhuisd.We kwamen om 23.00 uur aan in Yizhang en zijn direct naar het treinstation gegaan. Jammer genoeg was dit al dicht en moesten we een hotel zoeken. De taxichauffeur wist nog wel een en dit was lekker dicht bij het station en ook nog voor een redelijke prijs. De volgende ochtend zijn we met de trein naar Chanzhuo vertrokken en dan richting HongKong.