HongKong - Kunming

Nou de reis naar HongKong was een belevenis op zich. Om 10.00 uur de volgende dag met de trein vertrokken naar Changzhou. En om 10.00 uur de dag erop aangekomen. Tot zover nog niets bijzonders zul je zeggen. Toen snel de bus genomen naar Shenzhen (hier kun je de grens over naar HongKong). Toen we aankwamen in Shenzhen wij snel de bus uit tassen pakken en richting grens. Paniek!! Een van onze dagrugzakken zat nog in de bus. Vloeken, schelden en nog meer van dat. Alles zat namelijk in de tas; fototoestel, volle rolletjes en de telefoon. Gelukkig kwamen we via, via erachter waar het kantoortje van de busmaatschappij was en met handen en voeten hebben we duidelijk kunnen maken dat onze rugzak nog in de bus zat (want engels spreken ho, maar). De mensen van de busmaatschappij hadden inmiddels de buschauffeur via de portofoon bereikt en een meneer was bereidt (natuurlijk tegen betaling) om ons erheen te rijden. Konden we de bus eerst ook nog niet vinden maar na dik een half uur rondrijden door Shenzhen hadden we eindelijk de bus gevonden en ja wel hoor, onze tas stond nog in de bus. Eindelijk konden we naar HongKong.

HongKong

Achteraf gezien werden we wel bij de verkeerde grensovergang (Lok Machau ipv Lo Wu) afgezet. Het was hier ten eerste allemaal slecht aangegeven. Hierdoor hebben we er langer over gedaan om in Kowloon te komen dan we zelf hadden verwacht. We konden ten tweede ook nergens een wisselautomaat vinden. Gelukkig accepteerde de buschauffeur Chinese yuang en kregen we HongKong dollar terug. Eindelijk na twee uur bereikten we Kowloon, het hart van HongKong waar we een hotel hebben gezocht.

HongKong wat een stad. Op het eerste gezicht is het weer een grote stad in China maar na een paar uur is het een fantastische stad in China. Alles is goed georganiseerd, bijna iedereen spreekt engels, bijna alle borden zijn dubbeltalig (chinees/engels) en het is er schoon. Je mag niet eten of drinken in de trein, je mag nergens spitten op de grond (favoriete bezigheid van de chinezen)en je mag geen afval op de grond gooien. Hier staan gewoon allemaal boetes op. Het is alleen wel een beetje vreemd dat je bij de metro stations overal eten en drinken kan kopen maar je mag het niet nuttigen. Kun je het lekker in je tas stoppen.

De hoogte punten van HongKong zijn toch wel Victoria peak (letterlijk) en de verschillende kleine eilandjes. Victoria peak moet je zien als het donker is. Je hebt dan een fantastisch uitzicht over de stad. De stad is dan eigenlijk een grote lichtzee. Het was alleen jammer dat onze foto hiervan is mislukt. Ik verbaasde mij we een beetje over Victoria peak. Je gaat met een tram naar boven en als je daar aankomt is het een grote kermis. Je hebt er een wassenbeelden museum en allerlei andere gelijksoortige atracties.

Een dag op een van de eilandjes vertoeven is ook niet verkeerd. In de LonelyPlanet noemen ze Cheung Chau Island (waar wij zijn geweest) net een eiland in Griekenland maar dan met Chinezen. Ik weet niet hoe een eiland in Griekenland eruit ziet maar dit was fantastisch. Mooie schone stranden en het water was heerlijk om in te zwemmen. Of te wel ideaal om een dagje aan het strand te liggen. Dit hebben wij dan ook gedaan. Het is trouwens ook zeer leuk om een wandeling over het eiland te maken. Allemaal kleine huisjes en winkeltjes. Het schijnt alleen wel zo te zijn dat je hier in het weekend niet moet komen want dan komen veel inwoners van HongKong hier om te relaxen en dan schijnt het nogal vol te zijn.

Kowloon bestaat eigelijk uit Nathan street met een aantal zijstraten. Hier betaal je voor alles gewone Europese prijzen. Wel erg duur als je net uit China komt. Ook het eten was behoorlijk prijzig in vergelijking met wat wij de laatste maand gewent waren. Wij hebben dan ook bijna altijd bij de patatjeswinkel (bekend bij ingewijden) gegeten omdat dat toch wel de goedkoopste optie was.Om kleding of computerspul te kopen moet je naar Shamshuipo of Mongkok gaan. Hier zijn allemaal straatverkopers en grote winkels vol met computerspul (Bart heeft zich in kunnen houden en niets gekocht), heel verleidelijk. In deze wijken is het ook leuk om door de straten te lopen en gewoon je ogen uit te kijken. Zoveel luxe bij elkaar je kunt het je gewoon niet voorstellen. En je kunt hier werkelijk waar alles kopen wat je maar wilt.

Vanuit HongKong zijn we naar Yangshuo gegaan. We hebben een sleeperbus gepakt vanuit Shenzhen naar Yangshuo. Een sleeperbus is een normale bus maar dan met stapelbedden erin. Je ligt een beetje krap op een twijfellaar met z'n tweeen maar voor een aantal uurtjes is het redelijk te doen. We hebben de eerste de beste bus gepakt die we konden krijgen. Achteraf misschien niet zo slim aangezien we nu om 02.00 uur in Yangshuo aankwamen. Gelukkig zijn de meeste hotels 24 uur per dag open zodat het ook hier weer geen problemen opleverde.

Yangshuo

Yangshuo is een echt backpakers oord. Een grote straat (West street) met veel westers uitziende cafe's en restaurants, souvernierswinkeltjes en hotels. De eerste dag zijn we dan ook van terras naar terras gegaan en hebben zelf 's avonds een film in een van de cafe's zitten kijken. De tweede dag dat we erwaren hadden we onze eerste echte regendag en dus konden we nu ook niet veel meer doen dan de eerste dag. We zijn vandaag twee Nederlands fietsers tegengekomen die aan het fietsen waren in het zuiden van China. Hier hebben we zeer gezellig mee zitten eten.Als je de drukte van de West Street wilt ontvluchten moet je naar het begin van de straat gaan, daar zijn echte Chineze restaurantjes en hier kun je heerlijk en goedkoop eten. Het bier scheelt in ieder geval de helft met West street. Gelukkig hadden we dag drie fantastisch weer. We zijn dan 's morgens ook al vroeg opgestaan en hebben fietsen gehuurd. We zijn onder andere naar Yueliang Shan (Moon Hill) gefietst. Yangshuo is namelijk ook bekend om zijn Karst gebergte. Het Karst gebergte bestaat eigelijk uit allemaal losse puntige bergen. Het lijkt wel een beetje op Halong Bay, Vietnam. Alleen is dat in het water en dit is op het land. Een ervan is dus de Moon Hill. Deze heet zo aangezien er een gat inzit in de vorm van een maan. Je kunt helemaal naar boven klimmen en dan heb je werkelijk waar een fantastisch uitzicht over het hele gebied.De rest van de dag hebben we nog een beetje in de omgeving gefietst.

De volgende dag (29-10) een vroege bus naar Guilin genomen. Als je de bus wilt nemen moet je gewoon naar de door- gaande straat lopen en dan stopt er wel een minibusje die, die kant opgaat. Heel simpel en snel.We wilden vanuit Guilin een directe trein naar Kunming nemen maar we konden alleen nog maar een softsleeper en een hardseat krijgen. We zijn daarom maar met de trein naar Nanning gegaan om vandaar uit een trein naar Kunming proberen te krijgen. In Nanning hebben we een nacht moeten overnachten maar de volgende dag hebben we eindelijk een trein naar Kunming kunnen pakken.

Kunming

Eigenlijk zijn we alleen maar in Kunming om een visum voor Laos te regelen. Naast Beijing is dit namelijk de enige plaats in China waar dit kan. We willen eigenlijk zo snel mogelijk naar Lijiang. Het krijgen van een visum duurt drie werkdagen en aangezien we hier op woensdag zijn aangekomen kunnen we ons paspoort pas weer op vrijdag ophalen en kunnen pas zaterdag naar Lijiang vertrekken.

Het enige wat we wel in Kunming wilden zien, is de stone forest. Jammer genoeg regende het donderdag, maar we zijn toch maar gegaan. Vanuit het hotel konden we een gratis busje naar het treinstation nemen en van daar uit een supersnelle luxe trein naar de stone forest nemen. De stone forest was wel indrukwekkend. Grote hoge puntige stenen en je waant je echt een beetje in een bos van steen. Je kunt overal over, door en op klimmen (wel op de paden blijven). Wat zeker de moeite waard is, is om op de Lotus peak te klimmen. Je moet geen hoogte vrees hebben aangezien het wel een beetje een smal paadje is. Er zijn nog een aantal aparte vormen van bergen aangegeven op bordjes zoals een olifant.Om 16.00 uur ging onze gratis bus weer terug naar het station. Aangezien het nogal hard regenende in de middag was het wel een lange dag.

Vandaag is het vrijdag 2 oktober en zitten we nog steeds in Kunming. We kunnen vanmiddag onze paspoorten weer ophalen en morgen nemen we een express bus naar Lijiang.

Jullie horen wel weer van ons en tot mails