Voorbereiding

Wat nemen wij mee

Beslissings moment

Wanneer

De knoop voor ons zelf doorhakken

1 Nov. 2000

Eerste investering het kopen van de Lonely planet China en South East Asia

15 Nov. 2000

Informeren van familie en vrienden

Jan. 2001

Begin informatie verzamelen

• Bezoek Vakantie beurs, Utrecht
  • Bezoek Beurs Avontuurlijk, Eindhoven
  • Internet, nieuwgroepen

vanaf Jan. 2001

Boeken transmongolië expres van Moskou naar Beijing met stops in Irkustk en Mongolië. We nemen een "voorverlenging" St. Petersburg.

1 maart 2001

Vaccinaties gehaald bij GG& GD Breda

16,17, 21 mei 2001
18 juni & 16 Juli

Informeren werkgever

7  juni 2001

Overdragen financiele zaken aan "zaakwaarnemer"

1 juli 2001

Afsluiten reisverzekering (Globetrotter verzekering van Elvia)

Afscheidfeestje

11 augustus

Laatste werkdag

15 augustus

Vertrek voor onze reis om de wereld

9 september

De eerste stap(pen)

Als je zegt dat je op wereldreis gaat zeggen de meesten om je heen "..leuk.." . Maar ze denken vaak  "..ja, ja eerst maar eens zien of ze echt gaan..". Zeggen dat je weg gaat en het ook daadwerkelijk doen, is natuurlijk wel een groot verschil. Wij spraken samen al jaren over onze wereldreis, in het begin meer als droom, later als een stap die we gewoon moesten zetten.

Tijdens onze vakantie in Vietnam besloten we werkelijk te gaan, de knoop was door. Het was eigenlijk meer een kwestie van of we gaan nu of praten er nooit meer over. Wat we wilden gaan doen was toen nog een beetje vaag, het moest een wereldreis worden maar exact hadden we nog geen plannen. Onze eerste actie was dan ook om voor ons zelf een beeld te krijgen van de reis. Na vele overwegingen hebben we besloten om te starten met de Transmongolië express om daarna via China af te zakken naar het zuiden, helemaal tot aan Nieuw Zeeland. Afhankelijk van tijd en geld gaan we misschien ook nog naar Zuid Amerika.

Nadat we ons zelf realiseerden wat we hadden afgesproken begon het plannen van de reis. Je merkt dan pas hoe handig internet is, er zijn ongelovelijk veel reizigers voor ons geweest die hetzelfde doen of hebben gedaan. Alhoewel je erg veel informatie van het internet af kan halen, moet je toch nog aardig wat zaken zelf uitvogelen.Want ja, dan kom je met vragen te zitten zoals; hoe gaan we het finaciëren, wat doen we met ons huis, hoe zit het met pensioen en WAO als we weer thuis komen. Maar na veel vragen en uitzoeken kom je er uiteindelijk ook wel weer uit.

Een ander probleem is het informeren van familie en vrienden. De ouders reageerden over het algemeen positief. De reacties varieerden van  "O, maar dat had ik wel verwacht" tot  "Dat moeten we eerst nog maar eens zien". Iedereen weet nu dat wij er echt serieus mee bezig zijn.

De route

De route is een belangrijk onderdeel van de voorbereiding. Het stond voor ons al vrij snel vast dat we onze reis zouden beginnen met de Transsiberië of Transmongolië express om daarna door Azië naar het zuiden te trekken en in eerste instantie uit te komen in Nieuw Zeeland. Wat de route daarna wordt is nog niet bekend. Misschien naar Zuid Amerika of terug naar Nederland, het hangt af van de reis, de ontmoetingen en het blijven hangen in landen of plekken. Als start datum hebben we gekozen voor 9 september. De hoofdreden is voornamelijk de seizoenen in de verschillende landen. De reis zal over het algemeen in de meest gunstige seizoenen van de diverse landen verlopen.

Klik hier voor meer informatie over de route.

Visa

De eerste visa (Rusland, Mongolië en China) van de reis zijn geregeld met de aankoop van ons kaartje voor de transmongolië express. De rest van de visa zullen we onderweg moeten aanvragen. Vooral Bangkok schijnt een goede plaats te zijn om je visa aan te vragen.

Gezondheid

De gezondheidszorg in Nederland is bijna nergens ter wereld te evenaren. Het reizen door minder ontwikkelde gebieden brengt een risico met zich mee. Je kunt ziekten oplopen die je in Nederland nooit zou krijgen. Malaria, Gele Koorts enz. Het is dan ook zaak om je zo goed mogelijk te beschermen tegen het oplopen van ziekten in den vreemde. Ten eerste zou ziekte de reis danig kunnen vertragen of /verpesten en ten tweede is de medische stand in de Aziatische landen wat "anders" ontwikkeld dan de Nederlandse.

Op 16 mei 2001 hebben we een afspraak gemaakt bij de GG&GD in Breda. We hadden voor onze vorige reizen al vaccinaties gehad en hebben dus al het vaccinatie boekje in ons bezit. We zijn met de arts door de landen gelopen die wij op de planning hebben. Uit ons verhaal en de bij ons reeds aanwezige vaccinaties blijkt dat we er een aantal extra nodig hebben.
Het prikken kan beginnen !!

Vaccinatie

Malaria, Lariam

f 6,50 / pil

Tijdens gebruik

Je kunt je ook nog voor hondsdolheid (rabiës) laten inenten. Wij hebben dit niet laten doen. Ten eerste horen wij niet echt tot de doelgroep (fietsers en mensen die veel met zoogdieren in aanraking komen) en ten tweede moet je drie prikken hebben die 150 gulden per stuk (!) kosten. Dit vonden wij toch iets te prijzig.

Voor malaria nemen wij voor ongeveer een half jaar mee. Wij nemen alleen Lariam mee. Hier hoeven we pas in het zuiden van China mee te beginnen en kunnen in Autralië stoppen. Willen we alsnog naar Zuid Amerika dan regelen we dit wel in Australië.We kregen het advies om in Nederland de Lariam alvast uit te proberen. Lariam kan vervelende bijwerkingen hebben, door het in nederland te proberen kun je alsnog een alternatief nemen.We hebben de Lariam drie weken geprobeerd en hebben geen "rare" bijwerkingen ervaren, we gaan er dus maar vanuit dat wij onderweg ook geen problemen zullen krijgen met vervelende bijwerkingen. Let bij het kopen van de lariam goed op de prijs wij kwamen er achter dat de ene apotheek F 10,70 per pil vraagt terwijl een andere maar F 6,50 vraagt per pil.

De prik ter bescherming van TBC begint na een week of drie te zweren. Er onstaat een wondje en wat pus afscheiding. Dit is precies wat ze bij de GGD vertelden.

De Hepatitus B vaccinaties bestaan uit een serie spuiten, wij moesten er drie krijgen en een 4e bij thuiskomst. We krijgen een zogenaamd versneld schema, let dus goed op dat je op tijd naar de GG&GD gaat.

Bart heeft tot aan zijn vertrek een ziektekosten verzekering bij het Groeneland, deze verzekering vergoed voor de volle 100% (!) alle vaccinaties & medicijnen welke nodig zijn voor de reis.

Verzekeringen

Goed verzekerd op reis gaan is een must. Onderweg kan je van alles overkomen en het laatste wat je wilt is in de problemen komen omdat je geen reisverzekering heb afgesloten.

Het bepalen van de voor jouw beste reisverzekering is nogal een gepuzzel. Er zijn een handvol reisverzekeringen die in aanmerking komen voor het verzekeren van een wereldreis van minimaal een jaar. De "normale" reisverzekeringen hebben als beperking dat je niet een lange periode ( meestal 180 dagen) aaneengesloten in het buitenland door mag brengen.Tot voor een paar jaar geleden was Elvia met de Globetrotter verzekering "marktleider" op het gebied van verzekeringen voor wereldreizigers. Momenteel zijn er meer verzekeringsmaatschapijen in dit gat gesprongen. Hierdoor neemt de keuze en flexibiliteit toe maar ook het uitzoeken is moeilijker. Iedere verzekering heeft zijn voors en tegens.

Deze reisverzekeringen hebben wij kunnen vinden :

Na lang wikken en wegen hebben we gekozen voor de Eliva Globetrotter verzekering, om de volgende redenen:

1. Prijs; (via www.tnfsh.com, 10% korting met de GO-card)
  2. Inclusief of exclusief dekking gevaarlijke sporten;
  3. Vergoedingen Geneeskundige kosten / Repatriëring.
  4. Ervaringen en berichten andere reizigers.

We hebben de verzekering geregeld via www.tnfsh.com Ik kwam met ze in contact via de beurs avontuurlijk in Eindhoven. Ze bieden een 10% korting wanneer je een GO-card bezit. De Go-card kun je voor F 5,= aanvragen bij dorizon en geeft korting op allerlei zaken voor de backpacker.

Financiën

Zonder geld kom je niet ver, het is daarom noodzakelijk om goed de finaciële zaken te regelen.Allereerst moesten we goed sparen om de reis te kunnen betalen

Zaakwaarnemer

Omdat er waarschijnlijk nog financiële verplichtingen lopen of doorlopen in Nederland is  het erg nuttig om iemand te hebben die in Nederland gemachtigd is om voor jouw de bankzaken te regelen. Bij het machtigen moeten beide partijen persoonlijk en tegelijk bij de bank aanwezig zijn om de machtigingspapieren te tekenen. Bij de rabobank zijn hier kosten aan verbonden (zo'n F 22,=). Wanneer je echter een rabobank totaal pakket hebt kost dit je echter niets extra.

Bankzaken

Het is niet echt veilig en ook bijna onmogelijk om al het geld wat je nodig heb voor je reis in contanten mee te nemen. Gelukkig is dat vandaag de dag ook niet echt meer nodig, met een Credit kaart, een Euro-pas (met Maestro vignet), travellers cheque's en wat contant geld kom je de hele wereld rond.

Om risico's en problemen met geld zo veel mogelijk te beperken, hebben we beide een deel van de travellercheque's gekocht zodat de travellercheque's op beide paspoorten staan. Ook hebben we twee bankpasjes en creditcards voor dezelfde betaalrekening. Mocht er iets gebeuren met een van de pasjes hebben we altijd nog een reserve.

Mochten we in de omstandigheid komen dat we door ons budget heen zijn, dan hebben we de mogelijkheid om via telebankieren en/of de rabofoon ons budget aan te vullen met spaargeld. Dit proberen we zolang mogelijk uit te stellen. We hebben ons budget zo opgesteld dat we het in ieder geval een jaar uit moeten kunnen houden.

Met de invoering van de Euro moeten we rekening houden dat we bij terugkomst niets meer hebben aan onze guldens. We zorgen er dan ook voor dat we alle kleine en grote spaarpotten bij de bank in leveren.

Budget

Wat kost nou zo'n reis vragen veel mensen nieuwsgierig aan ons. In onderstaand tabel staat ons budget.

Landen

8000

Totaal

51518

Wat opvalt zijn de uitgaven in Mongolië; Hier is het vervoer in het land zelf redelijk duur. We willen in Mongolië graag  een tour regelen van een dag of vijf.

Gemiddeld komen we uit op ongeveer  F 50,= per dag. Of dit realistisch is zullen we wel zien. Zo niet dan moeten we ons reisdoel bijstellen of ons budget aanvullen met spaargeld wat we eigenlijk bewaard hebben voor de terugkomst. De tijd zal het uitwijzen.

top

De site en contact met het thuisfront

De site

Om ouders, vrienden, bekenden en de rest van de wereld de gelegenheid te geven om ons te volgen hebben we besloten om een site op het internet te zetten. De site zal geen "flashy" drukke site worden, maar een site die hoofdzakelijk bedoeld is om onze ervaringen op te schrijven en te delen met het thuisfront.

De site heeft Bart gemaakt met behulp van NetObjects Fusion, hij heeft daar al wat ervaring mee en is er redelijk tevreden over. Het updaten van de site kan een probleem zijn. In Vietnam hebben we geprobeerd om een "test site" bij te houden, met tripod. We kwamen er al snel achter dat deze provider een snelle verbinding nodig heeft om alles aan te kunnen passen. Nu besluiten we om gebruik te maken van www.word3.com , dit is een soort online tekst verwerker, erg simpel maar wel doeltreffend voor de site. Ook zorgen we voor een webmaster in Nederland die eventueel onze e-mailtjes en allerlei tips in de site kan voegen.

Bellen vanuit het verre buitenland kan een flinke aanslag zijn op een budget. Tegenwoordig staat er in bijna elk gehucht wel een e-mail cafe. We hebben bij hotmail een email adres aangevraagd bartenklaske@hotmail.com zodat we met het thuisfront redelijk goedkoop in contact kunnen blijven.

GSM

We waren lange tijd fel tegen het meenemen van een GSM, extra ballast en het is waarschijnlijk erg duur om hem te gebruiken. Op het laatste moment hebben we toch besloten om er een mee te nemen. Deels om het thuisfront gerust te stellen (we zijn bereikbaar), maar ook deels vanuit de gedachte dat het in bijvoorbeeld Australië en Nieuw Zeeland wel makkelijk kan zijn.

Ook hebben we nog lang getwijfeld of we wel of geen digitale camera en een laptop mee moeten nemen.Uiteindelijk nemen we geen van beide mee. De voornamelijkste reden hiervan is dat je alles wel mee kan slepen maar je moet er ook weer op passen. Dus het dagboek wordt gewoon ouderwets in een schrift geschreven en we nemen een spiegelreflexcamera mee en een reserve camera mee.

Fotografie

Wij hebben ons ook regelmatig afgevraagd, wat gaan we met de foto's doen. Als je normaal een aantal weken op vakantie gaat dan neem je de rolletjes mee naar huis, maar bij een reis van een jaar wordt dit toch wel een risico. Wij denken er dan ook aan om de rolletjes daar te laten ontwikkelen en de op te sturen naar Nederland. De negatieven nemen we zelf mee of sturen we pas op als we zeker weten dat de foto's zijn aangekomen.